O harta nautica fie ea tiparita sau electronica, este o reprezentare detaliata in doua dimensiuni a lumii tridimensionale. Utilizeaza o gama de simboluri prin care ajuta la orientare si ofera informatii vitale pentru desfasurarea navigatiei in siguranta. Hartile nautice reprezinta inceputul si sfarsitul in ceea ce priveste navigatia, coordonatele GPS sunt inutile daca nu sunt puse pe harta cu instrumentele de lucru pe harta sau daca nu sunt plotate pe harta electronica.
Drumurile si relevmentele la diferite repere,indiferent ca sunt giro sau compas, nu ne sunt de folos daca nu avem o harta pe care prin intermediul procedeelor de navigatie costiera sau estimata sa determinam punctul navei si nu putem afla informatii despre: reperele de navigatie (faruri, geamanduri, constructii) ,adancimile in zona si maree, sisteme de separare a traficului, etc.
Drumurile si relevmentele la diferite repere,indiferent ca sunt giro sau compas, nu ne sunt de folos daca nu avem o harta pe care prin intermediul procedeelor de navigatie costiera sau estimata sa determinam punctul navei si nu putem afla informatii despre: reperele de navigatie (faruri, geamanduri, constructii) ,adancimile in zona si maree, sisteme de separare a traficului, etc.
Exista doua tipuri de harti electronice : “raster” un scan dupa o harta tiparita care automat utilizeaza acealeasi simboluri ca si cea originala si “vector” ale carei simboluri sunt asemanatoare cu cele de pe hartile tiparite.
Scara si precizia hartilor:
Hartile la scara mica ofera putine detalii despre zona reprezentata. De exemplu un centimetru ,pe o harta la scara 1:200000, reprezinta in realitate 1079 Mm. Hartile la scara mare sunt reprezentarile detaliate unor zone mai restranse , 1 cm la 1:25000 are in realitate 0.13 Mm. Cu cat este mai mare al doilea numar din raport cu atat este mai mica scara. Scara de 1:200000 si mai mica este utila in planificarea de voiaje, pe cand hartile la scarile de 1:60000 si 1:150000 sunt folosite in navigatia costiera. Hartile la scara mare 1:5000 -1:50000 sunt in general planuri ale porturilor . intotdeauna trebuiesc folosite hartile la scara cea mai mare atunci cand se naviga in zone precum stramtori zone cu adancimi mici; pase; etc.
Click pentru marire poza |
Sistemul de coordonate geografice. Coordonatele unui punct din harta:
Latitudinea (ϕ) reprezinta unghiul la centrul centrul pamantalui masurat de la ecuator spre nord sau spre sud pana la paralela locului. Longitudinea (λ) reprezinta unghiul la centrul pamantului masurat de la meridianul zero (Greenwich) spre est sau spre vest pana la meridianul locului respectiv. Atat latitudinea cat si longitudinea se masoara in grade minute si secunde ( sau zecimi de grad) fiind urmate de N/S pentru latitudine E/W pentru longitudine.
Cum scoatem coordonatele unui punct din harta?
Exemplu: Coordonatele punctului din imagine aflat in apropierea Bluff Harbour. Pentru a scoate coordonatele oricarui punct de pe harta avem nevoie de una din urmatoarele ustensile pentru lucrul pe harta: compas,gheara de compas, rigle paralele, 2 echere . Cel mai rapid se lucreaza cu gheara de compas : se pune un varf al acesteia pe punctul care ne intereseaza si se deschide pana celalat varf ajunge pe cel mai apropiat paralel de latitudine. Apoi cu aceasta deschidere in gheara pe scara latitudinilor masuram valoarea ϕ:41°27'.7 N. Se procedeaza in mod similar si pentru aflarea longitudinii doar ca cealalta gheara se duce pana pe cel mai apropiat meridian fata de punctul respectiv. Masurarea se face pe scara latitudinii, iar in cazul de fata masuram λ: 070°33'.4 W(observati ca in fata la longitudine se pune un zero atunci cand este mai mica de 100 °). Daca avem pozitia in care se afla nava de pe receptorul GPS si dorim sa o punem pe harta, procedam invers.
Click pentru marire poza |
Bibliografie: “Tratat de navigatie maritima Ed. A III-A” Gh.I. Balaban Editura Leda, 1986, Constanta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
nu uita de reguli!