Constanziu-Vlassopol Irina (n. 19 iun. 1900, Iasi - d. 1979, Bucuresti) - Prima femeie-ofiter din Marina Comerciala Romana.
Fiica generalului Mihail Constanziu (comandantul Diviziei 2 Cavalerie, Iasi), a facut cursurile primare si gimnaziale prin diferitele garnizoane prin care a trecut cu tatal sau. A lucrat o vreme la o intreprindere forestiera si apoi la o sucursala a Bancii Marmorosch-Blanck. La 18 febr. 1930, Capitania portului Braila i-a eliberat Livretul de marinar cu nr. 270. A insistat pe langa sotul ei, Spiridon Vlassopol, ofiter in rezerva al Marinei Militare Romane, pentru a inchiria de la Serviciul Militar Roman, cargoul Oituz de 5400 tone.
A detinut postul de ofiter maritim III, ocupandu-se de aprovizionarea cu alimente, evidenta cheltuielilor, a conturilor si navlurilor, pe navele Dacia, Oituz (1930 - 32) si, pana la retragerea survenita in 1936, pe Ing. N. Vlassopol, unde alaturi de sotul ei s-a experimentat in arta navigatiei si a deprins tainele astronomiei. Pe 15 aug. 1937, de Ziua Marinei Romane, a fost decorata "pentru dragostea cu care a imbratisat marea, secondand tot timpul pe comandantul vaporului romanesc «Ing. Vlassopol»", cu "Medalia maritima", clasa III, de catre Regele Carol al II-lea. Fiica generalului Mihail Constanziu (comandantul Diviziei 2 Cavalerie, Iasi), a facut cursurile primare si gimnaziale prin diferitele garnizoane prin care a trecut cu tatal sau. A lucrat o vreme la o intreprindere forestiera si apoi la o sucursala a Bancii Marmorosch-Blanck. La 18 febr. 1930, Capitania portului Braila i-a eliberat Livretul de marinar cu nr. 270. A insistat pe langa sotul ei, Spiridon Vlassopol, ofiter in rezerva al Marinei Militare Romane, pentru a inchiria de la Serviciul Militar Roman, cargoul Oituz de 5400 tone.
Pe cargoul Inginer N Vlassopol a navigat in Marea Mediterana , Marea Nordului, Marea Baltica si a traversat Oceanul Atlantic ajungand pana in porturile: Buenos Aires, Rosario, Montevideo. Ziarele locale relatau: in toate porturile nava romaneasca Inginer N Vlassopol, “atat de bine condusa si oranduita de tanarul capitan si tanara sa sotie” (publicatia “Argus”, din 11 septembrie 1935). Ziarul “El Debate” din Montevideo publica intr-unul din numerele sale articolul “Prima femeie romanca care se dedica vietii de marinar - doamna Irina Vlassopol”, ziarul “Razon” din Buenos Aires mentiona: ”Astazi a ancorat in portul nostru un vapor romanesc. Este primul care ne viziteaza in ultimii zece ani. Sotia comandantului Vlassopol a imbratisat cariera de marinar si il secondeaza.”. Alt ziar care a scris in paginile sale despre prima femeie marinar din Romania este “Extrabelt” din Copenhaga: “Irina din Romania … cel mai gingas marinar din lume, ofiter la bordul navei sotului sau. Titlurile si ziarele straine citate mai sus sunt numai cateva din cele dedicate ofiterului de marina Irina Vlassopol.
Experienta de ofiter de marina i-a fost extrem de utila, cand, aflata la comanda, a dovedit hotarare si stapanire de sine, salvand nava de la naufragiu in stramtoarea Messina.
Constanziu-Vlassopol Irina divorteaza in anul 1936, sotul acesteia plecand cu cele doua nave detinute in strainatate unde le inmatriculeaza sub pavilion Panama. Dupa schimbarea regimului politic, I. C.-V. a avut de suferit, ca multi altii, de pe urma originii sale "burgheze", neputandu-se angaja decat ca femeie de serviciu.
Sursa: Carmen Atanasiu si Valentin Ciorbea "Flota Maritima Comerciala Romana - Un Secol de Istorie Moderna 1895-1995" Ed. Fundatiei "Andrei Saguna", Constanta 1995.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
nu uita de reguli!