vineri, 29 octombrie 2010

The Bridge

...si nu ma refer la jocul de carti ci, cum era de asteptat, la puntea de comanda a unui vapor. Doar despre vapoare discutam pe aici, nu ?
In acest an universitar (al III-lea pentru mine) am fost „dotati” cu noi colegi de grupa, colegi care au absolvit deja o facultate in alt domeniu si au intrat in urma unor diferente direct in anul III la facultatea de marina civila.

Le doresc pe aceasta cale un sincer bun venit si mult succes in calea pe care au ales-o. Si tot aici as dori sa le spun ca suntem cativa care le stam la dispozitie cu orice informatie vis-a-vis de orice cunostinte acumulate de noi in primii doi ani.

Chestiunea este ca o parte din ei nu au nici macar cunostintele minime pentru a putea intelege despre ce se discuta la unele seminarii si de aceea am sa fac o scurta prezentare a puntii de comanda a unui vapor; sunt convins ca sunt destui care nu cunosc cum arata o punte de comanda , nu mai spun de cum decurg activitatile „acolo sus”. De asemenea ma adresez si celor de anul I care se afla in aceasta situatie descrisa cateva randuri mai sus. Sper ca pe viitor sa primesc sustinere din partea mecanicilor pentru un tutorial de la masina.

Puntea de comanda, vazuta aici din aripa tribord (partea dreapta a navei) - exterior. Pe mare, observatorul sta in aceasta arie „maturand” orizontul dupa alte nave si pericole de navigatie. Cand observa ceva neobisnuit, el raporteaza ofiterului de cart, ofiterul care este la comanda navei la momentul respectiv. Dupa caz, acesta raporteaza comandantului care este cel mai in masura sa ia decizia despre actiunea care va urma sa fie intreprinsa.
Camera hartilor din comanda de navigatie. Cursul sau rutele navei sunt trasate aici pe harti marine mari. Pozitia navei este determinata foarte des – depinzand de aria unde naviga nava la momentul respectiv – si apoi pusa pe harta. Sertare mari contin harti marine pentru diferite zone ale intregului glob. Tot aici se afla jurnalul de bord al navei in care se inscriu diferite informatii referitoare la activitatile pe care le intreprinde nava. Tot aici se afla cel putin un receptor Global Positioning Satellite (GPS), un receptor NAVTEX, un receptor LORAN-C, un AIS (Automatic Identification System), un repetitor GYRO si loch-ul. Toate aceste aparate au rolul de a stabili pozitia navei si de a asigura o navigatie in siguranta.

Pozitia navei si alti parametri sunt determinati si monitorizati cu ajutorul unor echipamente electronice. In afara de cele mentionate mai sus si fara a avea o importanta mai mica, mai mentionez sonda ultrason care indica si inregistreaza distanta de la chila (partea de jos a navei) pana la fundul marii, un aparat care indica si inregistreaza cursul navei, un altul care indica si inregistreaza directia si viteza vantului, un barometru si un ceas (cronometru). Tot aici se afla si un cronometru foarte precis care este folosit impreuna cu sextantul si un almanah nautic pentru a calcula pozitia navei prin observari la diferiti astri si/sau la Soare.

Un foarte important aparat la bordul unei nave esre RADAR-ul. Radarul transmite impulsuri care se reflecta de anumite obiecte precum alte nave sau uscatul. Acest semnal este reprezentat grafic pe un ecran. Un calculator intern inregistreaza tintele reflectate si le calculeaza viteza, distanta si directia. Aceasta informatie il ajuta pe ofiterul de cart sa evite coliziunile si sa determine pozitia navei. Atunci cand nava este la ancora, ofiterul de cart verifica periodic informatiile afisate pe radar, asigurandu-se ca nava ramane in locul stabilit de ancoraj. Linii drepte sunt orientate catre obiecte/repere distincte de la tarm; punctul unde aceste linii se intersecteaza,in centrul ecranului reprezinta nava noastra. Liniile punctate reprezinta linii electronice de relevment. Punctele sunt reflectii ale altor nave din jurul nostru iar liniile continue curbate sunt reflectii ce reprezinta forma tarmului. In partea dreapta a ecranului gasim informatii cum ar fi pozitia navei data de latitudine si longitudine furnizate de GPS, dar si alte informatii vitale unei navigatii in siguranta. Navele comerciale au in dotare cel putin doua radare moderne.

Tot in comanda de navigatie (timonerie) se afla un pupitru de unde se pot efectua diferite comenzi; mai fac referire la pilotul automat, locul unde timonierul isi executa serviciul de cart si de unde se piloteaza propriu-zis nava.
Instrumentul care ne furnizeaza cu o mare acuratete directia de mers a navei este GIROCOMPASUL sau mai simplu, giro. Acesta este de asemenea conectat la celelalte aparate de navigatie: radar si pilotul automat.


Ar mai fi de specificat sala radio unde avem consola GMDSS si de unde au loc comunicatiile de la nava in diferite situatii. Statiile VHF (cel putin doua pe puntea de comanda) fac posibila legatura cu alte nave, VTS (vessel traffic service), etc.

9 comentarii:

  1. Multumim frumos colegu` pentru informatiile utile pe care te-ai straduit sa le prezinti.Am citit cu atentie articolul fiind unul dintre acei "colegi" care am fost inscrisi direct in anul III si inca nu am o baza solida legata de acest domeniu ! Incerc sa trec pe la scoala cat mai des in speranta sa ma pun la punct cat mai repede macar cu minimul necesar! Gasesc interesant acest blog si sper sa postezi informatii cat mai utile si pe viitor legate de diferitele discipline la care noi plecam din start cu dezavantaj.
    Mult succes !

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu ai pentru ce. In principal noi pentru asa ceva am creat acest blog, pentru a usura schimbul de informatii intre studenti si pentru a ne ajuta reciproc. Incercam momentan sa aranjam o intalnire cu cei veniti la a doua facultate si cine mai vrea sa mai participe, pentru cateva sedinte de "pregatire" la navigatie si alte materii de interes. Speram sa fie doritori si din cei de ani mai mici.
    De asemenea asteptam si aportul celor cu experienta pe mare in scopul de a impartasi noua din cunostintele acumulate la bordul navelor.
    Toate cele bune.

    RăspundețiȘtergere
  3. @anonim --> In momentul de fata ne gandim la o solutie vis-a-vis de loc si moment astfel incat sa fie cat mai accesibil (spatiu - timp - conditii) pentru toti. In momentul in care se vor gasi doritori la modul concret, vom face astfel incat sa ne vedem cu un scurt briefing in prima faza pentru ca apoi sa trecem la ce va intereseaza mai mult.
    Incearca pe viitor sa lasi un nume si sa nu mai postezi anonim. Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  4. putem sa facem intalnirea undeva in port, pe vreo nava:)

    RăspundețiȘtergere
  5. @anonim --> ar fi placut, sunt de acord, numai ca accesul pe nave nu este la indemana oricui, si chiar si asa ar fi destul de complicat de obtinut o aprobare, cu atat mai putin atunci cand e vorba de mai multe persoane.
    o varianta ar fi Nava Scoala Albatros, numai ca si asa cred ca este destul de complicat; accesul pe Albatros se face organizat, cu aprobari obtinute dinainte etc. am sa ma interesez, totusi.
    un alt aspect ar fi acela ca este recomandat ca atunci cand mergi pe o nava sa ai oarece cunostinte de baza acumulate iar acolo sa identifici ceea ce ai invatat in teorie.
    incearca pe viitor sa lasi un nume (numele mic e de ajuns) si sa nu mai postezi anonim ca doar nu ai venit la furat aici, nu ? :) daca nu te descurci, intreaba-ma si fara nicio problema iti explic cum sa faci.

    RăspundețiȘtergere
  6. Salut marius

    este o idee foarte buna ceea ce ati facut aici, cu acest blog. pentru noi cei care venim de la a doua facultate este foarte ajutator, mai ales ca putem sa dicutam cu voi despre materiile pe care voi le-ati parcurs in anul 1 si 2, de profesori si pe ce pun accent la examene (dif pentru noi). am vazut si comentariile de mai sus, cu intalniri ale studentilor, este o idee buna, mai ramane de discutat unde se vor face.
    p.s. mersi pt cursurile la ttm:)

    RăspundețiȘtergere
  7. multumim bogdan, ne bucura ca ideea incepe sa prinda forma, desi mai e drum lung pana unde dorim noi sa ajungem.
    pentru tine si pentru toti ceilaltii ce acceseaza acest blog:
    1. felicitarile, masa si dansul au loc aici adica pe pagina "despre noi". inca o data multumim;
    2. tocmai ce am pus un post despre unde vrem sa directionam discutiile in legatura cu tot ceea ce tine de cursuri si alte asemenea activitati si am mai creat o pagina unde acestea sa aiba loc. StudentINFO ;
    3. nu uita sa mai treci pe aici .

    RăspundețiȘtergere
  8. Intalnirea are loc Joi 04.11.2010 la Hotel Pacific (langa academie) la ora 16:00. Toti cei interesati de materiile de anul I si II pot participa.

    RăspundețiȘtergere

nu uita de reguli!